Oma Sanoma

Maksaminen ja laskutus – valitse itsellesi sopivin maksutapa

Mitkä ovat käytössä olevat maksutavat?

Tuotteesta riippumatta voit valita maksutavaksi paperilaskun, e-laskun, suoramaksun tai verkkopankkimaksun. Jos maksutapana on verkkopankkimaksu, jatkuvan tilauksen ensimmäinen veloitus tapahtuu verkkopankista ja seuraavista tilausjaksoista saat paperilaskun ellet ole tehnyt e-lasku- tai suoramaksuvaltuutusta.

Digituotteille mahdollisia maksutapoja ovat lisäksi korttimaksu sekä mobiilimaksu, eli lasku puhelinlaskulla.

Voinko valita kuinka monta kertaa vuodessa maksan laskuni? Kyllä. Tarjoamme jatkuviin tilauksiin neljä laskutusvälivaihtoehtoa, jotka ovat 3 kk, 4 kk, 6 kk ja 12 kk. Mitä pidempi laskutusväli, sen edullisemmaksi päivittäinen lehti tulee. Jos haluat tehdä muutoksia laskutusväleihisi, olethan ystävällisesti yhteydessä asiakaspalveluumme >>

Olen harkinnut e-laskuun siirtymistä. Kannattaako se?

Ehdottomasti. Laskulla maksaessasi suosittelemme siirtymistä e-laskuun, jolloin lasku tietoineen on katsottavissa näppärästi omassa verkkopankissasi.

Veloittaako Sanoma e-laskuista ylimääräistä?

Ei.

Mitkä pankit tukevat Hesarin sähköistä e-laskua?

Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, LähiTapiola, Nordea, Oma Säästöpankki, OP-ryhmä, S-Pankki ja Ålandsbanken

Onko e-laskuun siirtyminen hankalaa?

Ei, päinvastoin. E-laskusopimus tehdään omassa verkkopankissa:

  1. Valitse laskuttajaluettelosta Helsingin Sanomat ja laskutusaiheeksi tilauslasku.
  2. Syötä tunnistetietona asiakasnumerosi. Jos olet OP-ryhmän tai Nordean verkkopankkiasiakas, voit syöttää tässä vaiheessa viitenumerosi.
  3. Kun olemme vastaanottaneet tekemäsi valtuutuksen pankiltasi, lähetämme laskut jatkossa suoraan verkkopankkiisi. Sinun tarvitsee vain tarkastaa lasku ja hyväksyä maksu veloitettavaksi tililtäsi. Voit myös asettaa laskun automaattimaksamiseen, jolloin se veloitetaan automaattisesti tililtäsi eräpäivänä.

Mistä löydän e-laskusopimuksen tekemiseen tarvittavan asiakas- ja viitenumeron?

Asiakasnumeron ja viitenumeron löydät laskultasi.

Käytän verkkopankkia, mutta haluan e-laskun sijasta suoramaksun. Mitä teen?

Ole ystävällisesti yhteydessä lähimpään pankkikonttoriisi ja tee pankin kanssa suoramaksusopimus.

Haluan maksaa tilaukseni kätevästi verkkopankissa. Onhan se mahdollista?

Tietysti. Voit maksaa verkossa tekemäsi tilauksen verkkopankkimaksuna seuraavien pankkien kautta:

Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, LähiTapiola, Nordea, Oma Säästöpankki, OP-ryhmä, S-Pankki ja Ålandsbanken

Voit maksaa verkkopankkimaksuna määräaikaisen tilauksen kokonaan, tai jatkuvan tilauksen ensimmäisen erän.

Miten korttimaksaminen käytännössä tapahtuu?

Voit maksaa verkkopalvelussa tekemäsi tilauksen kortilla joko kertamaksulla tai toistuvalla korttimaksulla. Huomaathan, että:

  • Toistuva korttimaksu on toistaiseksi mahdollinen vain HS Digi -tuotteilla.
  • Toistuvassa korttimaksussa ensimmäinen veloitus tapahtuu ostohetkellä.
  • Voit maksaa tilauksesi yhdistelmäkorttisi Debit-toiminnolla, Visalla tai MasterCardilla. Debit-korttisi numeron ja CVC-koodin löydät aina korttisi kääntöpuolelta alalaidasta.
  • Veloitamme korttiasi kuukausittain kaksi viikkoa ennen uuden tilausjakson alkua.
  • Jos veloitus jostain syystä epäonnistuu, saat sähköpostiviestin, jossa pyydämme sinua tarkistamaan korttitietosi. Viesti sisältää linkin korttitietojen päivittämiseen.

Haluan hallinnoida maksukorttejani. Miten ja missä se tapahtuu?

Voit vaihtaa tai poistaa maksukorttisi kirjautumalla Oma Sanomaan. Maksukortit löydät palveluun kirjautuneena täältä>>

Huomaathan, että jos et käy päivittämässä korttitietojasi, tilauksesi päättyy maksetun jakson lopussa. Jos tämän jälkeen haluat jatkaa HS Digi -tilausta korttimaksulla, sinun tulee tehdä uusi tilaus verkossa.

Milloin veloitus näkyy maksukorttilaskullani?

Maksimissaan 45 päivän kuluttua veloituksesta. Tilauksesi tekohetki määrittää veloitusajankohdan.

Tein jakelunkeskeytyksen kaksi viikkoa sitten. Miksi keskeytyshyvitys ei näy uusimmassa laskussa?

Koska kyseinen lasku on ehtinyt muodostua ennen keskeytyksen kirjaamista. Keskeytyspäivien määrä näkyy tällöin vasta seuraavalla laskulla, mikäli jakelunkeskeytyksen kesto on enemmän kuin 7 päivää.

Mitä tapahtuu, jos laskuni jää maksamatta?

Saat maksuhuomautuksen, jonka eräpäivä on heti. Maksuhuomautuksella peritään hinnaston mukainen 5 euron käsittelykulu. Jos maksuhuomautus jää maksamatta, lehden jakelu keskeytetään ja toimitettujen lehtien osuus siirretään perintätoimiston käsiteltäväksi.

Tallentuvatko maksukorttitietoni pysyvästi Sanoma-tilin muistiin?

Eivät. Sanoma ei talleta maksukorttitietoja palvelimilleen, vaan maksukorttitiedot tallentuvat Sanoman yhteistyökumppanin PayEx Credit AB:n taustajärjestelmiin PCI DSS -standardien mukaisesti. Huomaathan, että:

  • PayEx Credit AB on PCI-sertifikoitu palveluntarjoaja ja sitoutunut noudattamaan sertifikaatin mukaista korkeaa tietoturvaa palveluissaan. Toimintaa ja dokumentointia arvioidaan vuosittain.
  • Sanoman käyttämät fyysiset palvelimet korttien käsittelyyn sijaitsevat Norjan Oslossa ja Ruotsin Visbyssä. PayExillä on pankkitoimiluvat ja se toimii Ruotsin finanssivalvonnan alaisuudessa.
  • Kun poistat maksukorttitiedon, se poistuu myös PayEx Credit AB:n taustajärjestelmistä.

Haluan maksaa jatkuvan HS Digi -tilaukseni mobiilimaksuna eli osana matkapuhelimeni laskua. Onnistuuko?

Kyllä, mutta valitettavasti toistaiseksi vain, jos sinulla on Elisan tai Saunalahden liittymä. Huomaathan, myös että meidän täytyy tunnistaa puhelinliittymäsi. Se onnistuu vain, jos käytät dataverkkoyhteyttä. Mobiilimaksaminen ei onnistu, mikäli sinulla on asiointipalvelujen estoluokka tai käytät yritysliittymää, jossa on palvelunumeroesto.

Mitä muita maksuja laskulla voidaan periä?

  • Ulkomaille lähetetyn painetun lehtitilauksen toimituslisä, joka vaihtelee tapauskohtaisesti. Jos haluat lisätietoja, ota ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme >>
  • Maksuhuomautuksen lähettämisestä veloitettava 5 € käsittelykulu.
  • Yritystilausten paperilaskujen 8 € käsittelykulu.
  • Ennen 30 päivän irtisanomisajan umpeutumista tehdystä tilauksen päättämisestä seuraava 5 € käsittelymaksu.

Maksoin laskuni vahingossa kahdesti. Miten toimin?

Ei hätää. Jos olet maksanut laskulla ylimääräistä, liikamaksu hyvitetään sinulle automaattisesti seuraavan tilausjakson laskussa. Jos haluat, että hyvityksen sijasta raha palautetaan tilillesi, ilmoita tilinumerosi rahanpalautusta varten asiakaspalveluumme >>

Haluan siirtää laskuni eräpäivää kertaluontoisesti. Onko se mahdollista?

Ota ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme >>

Haluaisin valita laskulleni uuden pysyvän eräpäivän. Onko se mahdollista?

Valitettavasti ei. Eräpäivä määräytyy aina laskutussyklin mukaan maksutavasta riippumatta.

Voinko tarkistaa jostain tilaukseni maksutilanteen?

Tietysti. Tilauksesi maksutilanteen näet, kun olet kirjautuneena Oma Sanomaan. Jos olet hukannut laskusi tai et löytänyt vastausta laskutukseen liittyvässä asiassa, ota ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme >>

Haluan saada laskuni Netpostiin. Onko se mahdollista?

On toki. Näin se tapahtuu:

  • Valitse Netpostin palvelussa kirjeiden lähettäjät -listalta Helsingin Sanomat, tilauslaskut ja tallenna. Saat seuraavan tilauslaskun suoraan myös Netpostiisi.
  • Jos haluat laskusi vain Netpostiin, etkä enää paperilaskua, valitse Netpostin palvelussa Kirjeiden lähettäjät -sivulla ”Haluaisin kirjeet sähköisinä” ja Tallenna. Jatkossa laskusi lähetetään vain Netpostiin.
  • Jos et enää halua vastaanottaa laskujasi Netpostiin, voit lopettaa palvelun Netpostiin kirjautuneena.

< Siirry asiakastuen etusivulle

Sivuston käyttö vaatii, että javascript on kytketty päälle selaimestasi.