Oma Sanoma

Ohjeita Sanoma-tilin käyttöön – Näin käyttäjätunnuksesi toimii

Mikä on Sanoma-tili?

Rekisteröintivaiheessa antamastasi sähköpostiosoitteesta ja luomastasi salasanasta koostuva Sanomien käyttäjätunnus, jolla myös Oma Sanoma -palveluun kirjaudutaan.

Voit kirjautua Oma Sanomaan tästä

Luo käyttäjätunnus Oma Sanomaan tästä

Miksi Sanoma-tili-tunnus kannattaa luoda?

Koska sen avulla pystyt kätevästi hallinnoimaan voimassa olevia tilauksiasi ja tarkastelemaan asiakastietojasi. Huomaathan, että:

  • Sanoma-tilisi avulla pääset myös kirjautumaan kaikkiin niihin Sanoman verkkolehtiin, sovelluksiin ja keskustelupalstoille, joihin sinulla on voimassa oleva tilaus.
  • Sanoma-tilillesi kirjautuminen nopeuttaa ja helpottaa myös Oma Sanoma -palvelun käyttöä.

Voiko Sanoma-tiliä käyttää Oma Sanoman lisäksi myös muissa Sanoman palveluissa?

Kyllä. Kaikki Sanoman sähköiset palvelut toimivat yhdellä ja samalla käyttäjätunnuksella. Huomaathan, että:

  • Tarvitset Sanoma-tiliä varten nimitietosi, sähköpostiosoitteesi ja rekisteröintivaiheessa keksimäsi salasanan.
  • Joillakin sivustoilla saatetaan lisäksi kysyä postiosoitteen tapaisia lisätietoja.

Olen unohtanut salasanani. Onko uuden saaminen hankalaa?

Ei todellakaan. Voit vaihtaa Sanoma-tilisi salasanan kätevästi tästä.

Yritin jo vaihtaa salasanaani, mutta siihen tarvittavaa sähköpostia ei näy eikä kuulu. Mitä tehdä?

Ole hyvä ja tarkista sähköpostisi roskapostikansio. Kaivattu meili on mitä luultavimmin siellä. Tämä johtuu siitä, että osa sähköpostiohjelmista, ikävä kyllä, tulkitsee automaattisesti vastaanotetut meilit virheellisesti roskapostiksi.

Haluaisin vaihtaa salasanani suoraan täällä Oma Sanomassa. Onko se mahdollista?

On toki. Kunhan olet kirjautuneena, niin voit vaihtaa Sanoma-tilisi salasanasi vaikka heti tästä.

Olen hukannut rekisteröitymisvaiheessa saamanani sähköpostin, joka sisältää vahvistuslinkin. Mitä teen?

Jos niin käy, niin ole hyvä ja yritä kirjautua palveluun vahvistamattomilla tunnuksillasi. Palvelu kehottaa sinua vahvistamaan käyttäjätunnuksesi ja saat samassa yhteydessä helposti tilattua uuden vahvistuslinkin sähköpostiisi.

Haluan vaihtaa Sanoma-tilini tiedoissa olevat etu- ja sukunimeni. Onko se mahdollista?

On toki. Voit tehdä sen kätevästi tästä.

Huomaathan kuitenkin, että:

  • Sanoma-tiliä ei voi vaihtaa toisen henkilön nimiin.
  • Koska tietokantamme perustuvat väestötietojärjestelmiin, niin nimitietojen muutos ei valitettavasti päivity automaattisesti tilausjärkestelmäämme, eikä se siksi näy myöskään tilaustiedoissasi.
  • Jos toivot, että muutos tulee voimaan myös laskuusi, ole ystävällisesti yhteydessä asiakaspalveluumme >>

Haluaisin luoda Sanoma-tilin alle 18-vuotiaalle. Onko se mahdollista?

Kyllä. Huomaathan, että vanhemmat ovat vastuussa alaikäisen käyttäjätunnuksen luomisesta ja sen käytöstä. Lapsille suunnatuissa palveluissa kysytään lisäksi tilin luonnin yhteydessä lapsen syntymävuosi

Haluaisin yhdistää toisiinsa kaksi aktiivista Sanoma-tiliä. Onko se mahdollista?

Ei. Mikäli sinulla on ollut käytössäsi kaksi Sanoma-tiliä ja tiedät, että toinen käyttäjätunnuksena toiminut sähköpostiosoite ei ole enää käytössä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme >>

Voiko Sanoma-tilini vanhentua?

Kyllä voi. Jos et ole käyttänyt Sanoma-tiliäsi vähintään 18 kuukauteen, Sanomalla on oikeus poistaa tilisi vanhentuneena. Huomaathan, että:

  • Informoimme asiakkaitamme tilin vanhenemisesta hyvissä ajoin.
  • Vanhentuneita tilejä pyritään aktivoimaan säännöllisin väliajoin, mutta tili voidaan poistaa, mikäli asiakas ei reagoi aktivointiviesteihin.
  • Vaikka Sanoma-tilisi poistettaisiin, niin tiliin liittyviä viestejä esimerkiksi keskustelupalstoille ei poisteta. Ne ovat osa toimituksellista sisältöä.

Mihin Sanoma-tiliin liittyviä tietoja käytetään?

Kirjautumiseen, tuotteiden ja palveluiden toimittamiseen ja personointiin, asiakaskokemuksen tuottamiseen, tuotekehitykseen sekä digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kohdentamiseen Sanoman tietosuojaperiaatteiden mukaisesti.

Lisätietoja Sanoman tietosuojaperiaatteista löydät täältä >>

Voinko itse vaikuttaa siihen, miten Sanoma-tilin keräämiä tietoja hyödynnetään digitaalisen mainonnan kohdentamisessa?

Totta kai. Voit tarkastella ja muuttaa Sanoma-tilisi kohdentamisasetuksia tästä.

Kirjaudun joihinkin Sanoman palveluihin toisinaan Facebookin kautta. Mitä tietoja minusta silloin kerätään?

Kirjautumispolussa näkyvät tiedot eli käyttäjän julkiset profiilitiedot ja sähköpostiosoite. Jos muita tietoja pyydetään, on sinulla mahdollisuus kontrolloida niitä kirjautumispolussa.

Mitä jos en onnistu kirjautumaan Oma Sanomaan?

  • Ole hyvä ja varmista, että sähköpostiosoitteesi ja salasanasi ovat samat, joilla olet aiemminkin kirjautunut palveluun.
  • Mikäli et muista tunnuksiasi (rekisteröintivaiheessa antamasi sähköpostiosoite + salasana) ja luot siksi uuden Sanoma-tilin, tarvitset myös sille oman lukuoikeuden. Ota siinä tapauksessa yhteyttä asiakaspalveluumme >>

Mitä jos kirjautumiseni ei pysy Oma Sanoman muistissa vaan joudun kirjautumaan palveluun joka kerta uudelleen?

  • Jos haluat, että pysyt automaattisesti jatkuvasti sisäänkirjautuneena, ole hyvä ja rastita kirjautumisnäkyvässä oleva Muista minut -kohta.
  • Kun se on rastiettuna, pysyt automaattisesti sisäänkirjautuneena aina siihen asti, kunnes kirjaudut itse ulos palvelusta. Edellyttäen, että käytät aina samaa laitetta (esimerkiksi samaa tietokonetta, puhelinta ja tablettia) ja samaa selainta (esimerkiksi Chromea, Firefoxia tai Safaria).
  • Huomaathan, että jos selaimesi poistaa (tai poistat itse) evästeet selailun jälkeen, ei selaimesi enää muista kirjautumista seuraavalla kerralla.
  • Huomaathan, että jos et ole käyttänyt tiliäsi yli 30 päivään, palvelu kirjaa sinut tietoturvasyistä automaattisesti ulos.

Mitä jos Oma Sanoman käyttö ei onnistu?

  • Tarkista ensin, että Javacsript on varmasti kytkettynä päälle.
  • Jos huomaat, että käyttämälläsi selaimella on Jacascript-esto, poista se selaimesi asetuksista.
  • Tarkista myös, että käytät selainta, jolla Oma Sanoma toimii.
  • Jos käyttämäsi selain on vanhentunut, saat siitä ilmoituksen.
  • Katso Oma Sanomaa tukevat selaimet alta.

Käytössäni on vanha selain, joka tuntuisi pyörittävän Oma Sanomaa ihan kohtuullisesti. Onko se mahdollista?

On kyllä. Jotkut vanhemmatkin selaimet pyörittävät Oma Sanomaa, mutta niiden toimivuudessa voi olla puuttteita. Siksi suosittelemme käyttämään alla olevan listan selaimia.

Millä selaimilla ja tietokoneen käyttöjärjestelmillä Oma Sanoma toimii?

  • Windows 7: IE 10 (tai myöhemmät), uusin Firefox ja Chrome (ja yksi sitä aikaisempi selainversio), Safari 6.0 (ja myöhemmät)
  • Windows 8: IE 10, uusin Firefox ja Chrome (ja yksi sitä aikaisempi selainversio), Safari 6.0 (ja myöhemmät)
  • MAC OS X 10.7, ja sitä uudemmat: Safari 6 (tai myöhemmät), uusin Firefox ja Chrome (ja yksi sitä aikaisempi selainversio)

Olen unohtanut Sanoma-tilin käyttäjätunnukseni eli sähköpostiosoitteen, jolla olen rekisteröitynyt palveluun. Onko se ongelma?

Ei ole. Jos et muista, millä sähköpostiosoitteella olet rekisteröitynyt Oma Sanomaan, ole ystävällisesti yhteydessä asiakaspalveluumme >>

Voit myös kokeilla seuraavia toimenpiteitä:

  • Ole hyvä ja kirjoita sähköpostiosoite Unohditko salasanasi -kohtaan.
  • Näin kokeilemalla Sanoma-tili tunnistaa ja kertoo, onko antamallasi osoitteella Sanoma-tiliä.
  • Mikäli sähköpostiosoitteesi tunnistuu Sanoma-tilisi käyttäjätunnukseksi, voit samalla pyytää mahdollisesti unohtuneen salasanasi.
  • Lähetämme heti sähköpostiisi linkin salasanan vaihtamista varten. Voit vaihtaa salasanasi, tai jos muistat salasanasi, jättää salasananvaihtoviestin huomioimatta ja kirjautua sisään.
  • Mikäli ehdottamasi sähköpostiosoite ei tunnistu Sanoma-tiliksi, luo Sanoma-tili Oma Sanoman rekisteröitymisnäkymässä >>

Voinko halutessani vaihtaa käyttäjätunnuksenani toimivan sähköpostisoitteeni myös itse Oma Sanomassa?

Totta kai. Voit tehdä sen kätevästi tästä.

Sain sähköpostiini meilin, jossa minua pyydetään vielä kerran vahvistamaan käyttäjätunnukseni vaihto. Miksi?

Siksi, että haluamme tietoturvasyistä johtuen varmistaa, että Sanoma-tilin luo kunkin sähköpostiosoitteen oikea omistaja. Siksi saat rekisteröidyttyäsi sähköpostin, joka sisältää vahvistuslinkin. Huomaathan, että:

  • Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi toimivat heti vahvistamisen jälkeen kaikissa Sanoman palveluissa.
  • Linkkiä klikkaamalla vahvistat käyttäjätilisi ja kirjaamme sinut sisään palveluun.
  • Vaihtaessasi käyttäjätunnuksesi Oma Sanomassa, siihen liittyvät markkinointiluvat ja -kiellot siirtyvät antamaasi uuteen sähköpostiosoitteeseesi.
  • Voit halutessasi kieltää sähköpostiisi mahdollisesti tulevat mainokset markkinointikirjeen lopussa olevasta kieltolinkistä.
  • Mikäli Sanoma-tilin käyttäjätunnuksenasi ollut sähköpostiosoite ei ole enää ollenkaan käytössäsi, etkä pääse vahvistamaan muutosta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme >>

Yritän vaihtaa käyttäjätunnustani, mutta sähköpostin mukana tullut vahvistuslinkki ei toimi. Miksi ei?

Siksi, että vahvistussähköpostissa oleva linkki on tietoturvasyistä voimassa vain rajoitetun ajan. Mutta ei huolta. Jos yrität kirjautua ja saat virheilmoituksen, että vahvistuslinkkisi on vanhentunut, lähetämme saman tien uuden linkin sähköpostiisi. Sen avulla voit vaihtaa käyttäjätunnuksesi.

Vaikuttaisi siltä, että käyttämäni sähköpostiohjelma ei avaa linkkejä. Mitä teen?

Ole hyvä ja kopioi vahvistuslinkki sähköpostista ja avaa se uudelleen uudessa selainikkunassa.

Vaikuttaisi siltä, että käyttäjätilini on lukittu. Miksi?

Siksi, että todennäköisesti olet syöttänyt salasanan liian monta kertaa väärin ja tilisi on turvallisuussyistä lukittu.

Ota ystävällisesti yhteyttä asiakaspalveluumme tilisi avaamista varten.

Olen ahkera verkkokeskustelija. Vaihtuuko myös nimimerkkini automaattisesti käyttäjätunnukseni vaihtuessa?

Ei. Keskustelupalstojen nimimerkit ovat palvelukohtaista tietoa, jota ylläpidetään nimenomaan kyseisen palvelun tarjoavilla sivuilla, ei Oma Sanomassa. Sinulla voi siis olla eri nimimerkki eri palveluissa niin halutessasi.

Haluaisin poistaa tai lopettaa Sanoma-tilini. Miten se tapahtuu?

Toistaiseksi ainoa tapa on asiakaspalveluumme soittaminen. Huomaathan, että vaikka Sanoma-tilisi poistettaisiin, niin tiliin liittyviä viestejä esimerkiksi keskustelupalstoille ei poisteta. Ne ovat osa toimituksellista sisältöä.

Haluaisin tutustua Sanoma-tilin käyttöehtoihin. Onko se mahdollista?

On tietysti. Tutustu Sanoma-tilin käyttöehtoihin tästä.

Haluaisin tutustua Sanoma-tilin rekisteriselosteeseen. Onko se mahdollista?

On tietysti. Tutustu Sanoma-tilin rekisteriselosteeseen tästä.


< Siirry asiakastuen etusivulle

Sivuston käyttö vaatii, että javascript on kytketty päälle selaimestasi.